پس از ثبت شرکت و موسسه ، می بایست ظرف یک ماه از تاریخ صدور آگهی تاسیس،به نزدیک ترین اداره مالیات مراجعه فرمایید و جهت تشکیل پرونده و تعیین حوزه ی مالیاتی شرکت اقدام نمایید. لازم به توضیح است حتی در صورتی که شرکت فعالیتی هم ندارد باز هم تشکیل پرونده ی مالیاتی الزامی است.
تشکیل پرونده ی مالیاتی از چند نظر حائز اهمیت است:
_شرکت در مناقصات و مزایدات
_ اخذ تسهیلات بانکی
_افتتاح حساب بانکی
_اخذ کارت بازرگانی
_اخذ کد اقتصادی
_تشکیل پرونده بیمه کارکنان شرکت
_بدون تعیین حوزه ی مالیاتی،شرکت قادر نخواهد بود در پایان سال مالی،فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارائه دهد که این امر مشکلات مالی متعددی را برای شرکت در پی خواهد داشت.
_چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام ننماید،مشمول جرائم مربوطه خواهد بود که مقدار و شرایط آن در "قانون مالیات های مستقیم"ذکر گردیده است.
مدارک مورد نیاز برای تعیین حوزه ی مالیاتی:
جهت تعیین حوزه ی مالیاتی،می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مراجعه فرمایید و مدارک ذیل را تسلیم آن اداره ی محترم نمایید. حائز اهمیت است، شما متقاضیان محترم می توانید در تمامی مراحل تشکیل پرونده دارایی خود از کارشناسان با تجربه و مجرب ما در "فکر برتر" کمک بگیرید.
مدارک لازم جهت تعیین حوزه مالیاتی عبارت است از:
1-یک نسخه کپی پروانه کسب
2-کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا
3_ارائه درخواست اظهارنامه مالیاتی به همراه امضا تمامی صاحبان امضا
4_ارائه قبوض تلفن و برق مرکز اصلی شرکت
5_کپی مدارک ثبتی شرکت(اساسنامه،آگهی های تاسیس ، مدارک ثبتی و آگهی آخرین تغییرات)
6_آدرس مندرج در اجاره نامه یا آدرس رسمی و ثبت شده شرکت باید یکسان باشد.(قابل ذکر است،طبق قانون،آدرس شرکت می بایست آدرسی واقعی بوده و ملک مورد نظر اداری یا تجاری باشد.در غیر این صورت شرکت متخلف محسوب گردیده و قابلیت اخذ کد اقتصادی و تعیین حوزه مالیاتی را نخواهد داشت.لذا،نشانی منزل مسکونی موقعیت تشکیل پرونده مالیاتی را ندارد).
7_چنانچه ملک شرکت اجاره ای باشد،ارائه اصل اجاره نامه الزامی است که اجاره نامه باید کد رهگیری داشته باشد.